Årets pris for nett og sosiale medier 2022 - Liverpool

Liverpool FC Supportersclub Norway (LFCSCN) er vinner av Supporterunionen for britisk fotballs (SBFs) pris for beste internettsider og bruk av sosiale medier i sesongen 2021/22. SBFs jury har fulgt medlemsklubbenes hjemmesider og aktivitet på sosiale medium som Facebook, Instagram og Twitter gjennom den foregående sesongen. Dermed er LFCSCN den første supporterklubben i SBFs historie som har vunnet prisen for beste hjemmeside og sosiale medier hele tre ganger. 

En  liste på seks kandidater ble i semifinalen kuttet ned til tre kandidater, der det i det avgjørende oppgjøret stod mellom Venner av Portsmouth FC, Manchester United Supporters Club Scandinavia (MUSCS) og LFCSCN. Pompey Norge har, størrelsen tatt i betraktning, en imponerende aktivitet over både sin hjemmeside og sin Facebook-side. Fjorårets vinner, MUSCS, fulgte det samme sporet i siste sesong, men ble altså på målstreken forbigått av Liverpools skandinaviske supporterklubb, som også kan vise til en imponerende høy aktivitet og kvalitet. LFCSCN formidler nyheter om klubben i høy tempo, der herrenes førstelag naturligvis står i fokus. 

Daglig leder for LFCSCN, Tore Hansen, mottok nyheten om prisen med glede. Hansen ble ansatt på fulltid i LFCSCN i 2001, og siden 2005 har han vært daglig leder for Liverpools virksomhet i Norge. Pr 31. mai 2022 hadde supporterklubben hele 48.506 betalende medlemmer noe som gjør LFCSCN til den største supporterklubben i Norge.  I dag leder han en supporterklubb med seks heltidsansatte, tre til fire deltidsansatte og et helt korps med frivillige som bidrar i de ulike delene av supporterklubbens virksomhet. Tre personer går i en turnus og jobber på Liverpool.no 24/7. 

- Vi har en redaktør bosatt i Liverpool, og som gjør aktuelle intervjuer og saker fra Merseyside - og videre har jeg ansvaret for alt det andre, forteller Tore Hansen som jobber daglig fra sitt hjemmekontor i Farsund, men reiser til Oslo og andre steder hvis det er nødvendig. Han forteller at noe av det mest positive som kom ut av den lange perioden med covid-19 restriksjoner, er digitale møter, som passer ham utmerket. LFCSCN har ikke noe hovedkontor, verken i Oslo eller andre steder, og alle medarbeiderne jobber fra sine hjemmekontorer. - Når det gjelder suvenirer og reiser, har vi satt det bort til samarbeidspartnere slik at vi slipper å bemanne opp den biten. 

 - Hva vil du si kjennetegne LFCSCN som supporterklubb? Jeg håper at vi oppleves som rause, både overfor 10-åringen som skriver og spør om plakater, familier som står i en livskrise med sykdom og annet tragisk, ja egentlig alle som vi har en mulighet til å utføre en forskjell for i hverdagen. Fotball er så mye mer enn den blankpolerte Premier League-fasaden og vi har gitt mye penger av egen lomme og samlet inn via medlemmene der det er påkrevd (Ukraina, NRK TV-aksjonen, Foodbanks etc.) 

- Hva er det største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb som LFCSCN? - Det dreier seg kanskje om litt forskjellige områder. Vi som følger en av verdens største klubber, er heldige som får se hver eneste kamp på TV. Samtidig ser vi jo at den moderne fotballen, på toppnivå i hvert fall, gjør tilgang til spillere og manager nesten umulig. Der misunner vi de litt mindre klubbenene, slik at vi må være kreative i den journalistiske tilnærmingen. Når det gjelder selve foreningsdriften, så er det i store perioder 24/7 - for mye av produksjonen og jobben rundt følger fotballen. Samtidig vil jeg understreke at det er et privilegium å ha en heltidsjobb rundt favorittklubben. Jeg føler virkelig at jeg har verdens beste jobb, sier Tore Hansen takknemlig. Han påpeker at all jobb med sosiale medier og journalistisk med Liverpool.no og medlemsmagasinet The Kopite gjøres av egne medarbeidere, og mottar bare ekstern hjelp i forbindelse med serverdrift og publiseringsverktøy. - Vi er heldige som har dyktige og motiverte medarbeidere på flere områder. I tillegg har vi folk som bidrar på spesielle områder i bladet, til modernisering av internett, og for eksempel som reiseledere.

 - Hvile planer har LFCSCN fremover? - Vi må ha hårete mål for å komme videre og utvikle oss ytterligere. Vi var 1% av Norges befolkning rett før pandemien og først og fremst jobber vi for å komme tilbake dit. Samtidig gjelder det jo å utvikle medlemstilbudet slik at flest mulig føler at medlemskapet har en verdig, svarer daglig leder Hansen. 

 - Til slutt lurer vi på hva som ligger daglig leder Hansen særlig på hjertet? - Vi har hatt spesialturer for barn og kvinner i flere år - og dette har vært utrolig morsomt og spennende å være med på å utvikle. Gleden og spenningen for de som skal på kamp for første gang, må vi som har reist i noen år, aldri glemme! Fotballens kraft er stor for unge og gamle, avslutter Tore Hansen, LFCSCNs daglige leder.

Juryen for SBFs pris for nett og sosiale medier har bestått av Karl Yngvar Øvensen (Hibernian) og Finn Morten Steen (Derby County).