Årets pris for nett og sosiale medier 2021 - Manchester United
SUPPORTERUNIONENS (SBFs) PRIS FOR BESTE NETT OG SOSIALE MEDIER gikk i sesongen 2020/2021 til Manchester United Supporters Club Scandinavia (MUSCS), som har sitt hovedkontor på Nordnes i Bergen. Daglig leder Bernt Hjørnevik styrer en velsmurt supporterklubb med totalt 39.062 medlemmer ved siste opptelling 31. mai 2021. Hjørnevik har vært daglig leder av MUSCS siden juni 2014, og han er glad for prisen, som mottas med takk på tampen av en sesong som ellers har vært uten trofeer for fotballklubben. SBFs jury lot seg overbevise av den skandinaviske supporterklubbens høye aktivitet og kvalitet i sin nettbruk. MUSCS makter å forholde seg kritisk til alle nivåer i fotballklubben, selv om klubbmanageren er i stand til å lese norsk. Trofeet for årets pris blir utdelt på årsmøtet i SBF i begynnelsen av november 2021.
Andre kandidater til årets pris fra SBF for beste nett og sosiale medier i 2021 var Liverpool FC Supporters Club Scandinavian Branch, Venner av Portsmouth (Pompey Norge), QPR Norway og Stoke City – Supporters Branch Norway. Også de fire andre supporterklubbene har en meget velorganisert mediebruk, som, etter forhold og størrelse tatt i betraktning, fortjener hederlig omtale.
Juryen for SBFs pris består av Karl Yngvar Øvensen (Hibernian) og Bent Uvaag Johansen (Celtic).
- Bernt Hjørnevik, hva er de største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb som MUSCS?
- Først av alt er det viktig å gratulere vår redaksjon med ansvarlig redaktør Dag Langerød i spissen, som gjennom fjoråret loset unitedsupporterne i Skandinavia gjennom Covid-19-pandemien på en utmerket måte. Vi hadde faktisk ca. 44 000 unike bruker daglig innom vår nettside gjennom året. Alle disse trofaste supporterne setter vi stor pris på. De største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb, er vel egentlig å klare å tilfredsstille alle medlemmer fra 0 til 100 år. Stort sett mener vi at vi klarer dette, som også vår medlemsundersøkelse tidligere i år viste. Skal jeg peke på en konkret ting, så er det at vi mister yngre medlemmer (som i aldersgruppa 16 til 29 år). Det er en trend som vi har visst om over tid, men som ble ganske tydelig i nevnte medlemsundersøkelse. Når det er nevnt, så er lojaliteten enorm – for godt over 90% fornyet sitt medlemskap i fjor sommer under pandemien, svarer daglig leder i MUSCS, Bernt Hjørnevik.
- Benytter MUSCS profesjonelle byråer til hjemmesida og oppbygningen av sine sosiale medier?
- Vi benytter selvsagt et eksternt firma som står for de tekniske løsningene på vår nettside, men det er knyttet til selve «backend», og at ting skal fungere. Når det gjelder alt annet, som oppbygging og innhold, er det egenprodusert fra A til Å, bedyrer Hjørnevik.
- Har dere egne folk som legger ut nytt på Snapchat, Twitter og Instagram, eller dreier det seg om redaksjonsmedlemmene i United.no?
- I forhold til det du spør om, så gjør vi alt selv, inkludert Facebook.
- Hvor mange fulltidsansatte har MUSCS?
- Vi har ti ansatte, fordelt på seks i administrasjonen og fire i redaksjonen. I tillegg har vi reiseselskapet vårt, som arrangerer turer og selger billetter, og dette reiseselskapet har én fulltidsansatt (som til sammen betyr 11 fulltidsansatte i MUSCS).
- Hva vil du si kjennetegner MUSCS som supporterklubb?
- Jeg håper og tror at folk og medlemmer oppfatter oss på en positiv måte. Og at MUSCS lever opp til våre kjennetegn, som er nærhet, stolthet og tilhørighet. Jeg vil også tro at folk opplever oss som gode på kundeservice når det trengs.
- Hvilke planer har MUSCS framover?
- Vi er kjempeglade for at vi nå kan starte med å selge turer og billetter igjen. Det er noe som vi alle har følt savnet av i pandemitida. Ellers venter vi i spenning, som vanlig på denne tiden av året (medio juni), på at alle nye drakter skal komme på lager, og at vi får komme godt i gang med salg før sesongen starter opp igjen (i midten av august 2021). Et større prosjekt, som så vidt har startet opp, er et medlemsinvolveringsprosjekt. Vi ønsker oss større involvering i ulike prosesser fra våre medlemmer, og vi setter nå i gang et prosjekt for å bli bedre til akkurat dette. Vi holder også på med stadige forbedringer på andre områder av driften. Det pågår et kommunikasjonsprosjekt som skal gjøres oss bedre til å kommunisere oftere med medlemmer. Vi ser fram mot sesongen som kommer, og vi skal levere videre både redaksjonelt, når det gjelder nettsalg, tur/billettsalg og kundeservice for alle som tar kontakt med oss, avslutter daglig leder Bernt Hjørnevik i MUSCS.