Årets pris for nett og sosiale medier 2017 - Stoke City

Juryen i SBF har for sesongen 2016/2017 foretatt en totalvurdering av nett & sosiale medier blant medlemsklubbene. De fleste supporterklubbene drifter en nettside & Facebookside. Twitter-konto er også økende blant våre medlemsklubber.

Oppdraget med å kåre en vinner er ikke en enkel oppgave. Ettersom medlemsklubbene leverer på et meget høyt nivå.

I sin bedømmelse har juryen lagt vekt på de viktigste kriteriene:

Design/layout

Brukervennlighet og informasjonstilgang

Innhold

Omfanget av eget stoff

Skriveferdigheter

Hyppigheten av oppdateringer

Omfanget av reklame

Hvor god nettsiden er i forhold til klubbens tilgjengelige ressurser

Vi gratulerer Stoke City Supporters Branch Norway som årets vinner!

Supporterklubbens nett & sosiale medier scorer meget høyt på nesten alle av juryens kriterier. Vi ønsker likevel å fremheve nettsidens brukervennlighet og delikate design/layout. I tillegg er det mye egenprodusert stoff som er oppdatert.

Vi tok en prat med Runar Kvernen, leder i Stoke City Supporters Branch Norway.

Gratulerer så mye med utmerkelsen! Dere har en drivende god supporterklubb. Hvor mye tid og krefter legger du ned i supporterklubben?

Takk for det! Det er en flott anerkjennelse å få denne prisen, det betyr jo at vi har lykkes i å formidle vårt arbeid på en god måte. Vi har over mange år hatt dyktige og dedikerte styremedlemmer og ressurspersoner som legger ned mye innsats, både i våre kanaler og i supporterklubben for øvrig. Det er nok noe innsats for Stoke både daglig og ukentlig året rundt, men det er givende og lystbetont i et flott fellesskap, med mange gode opplevelser. Slik sett er nok jeg i et godt selskap her.

Hvem fortjener ekstra ros for oppbyggingen og driften av deres nettside & sosiale medier?

Vi har 30 + 7 års jubileum (!) i 2018, og fra grunnleggeren Gunnar Hansens pionerarbeid og frem til i dag har det vært mange profiler og bidragsytere. I mer moderne tid må vi nevne vår mangeårige webredaktør Richard Prestegård, som nå har tatt en vel fortjent frikobling fra oppgavene. Vi har tidligere fått hederlig omtale både for medlemsblad og nett, og vi bygger jo videre på disse erfaringene.

Så har vi det siste året hatt en gjennomgang, og satt nye mål for både nettside og sosiale medier. Pluss medlemsbladet. Tidligere fulgte vi vel «hvert spark på ballen» mye tettere på nett. Nå vinkler vi oss mer inn på medlemsfokus på nettsiden, og mer hurtige og engasjerende poster på Facebook, tilpasset dette mediet sine særegne muligheter. Det å definere og utvikle kanalene – og se dem samlet, har nok vært viktig for kvaliteten. Vi må også nevne et mangeårig samarbeid med vår nettleverandør Norweb, vi har strevd oss frem sammen.

Vi bygger også opp redaksjoner utenfor styret for de ulike kanalene våre, her kommer det inn enda mer kompetanse, og det letter arbeidspresset. Redaksjonene jobber selvstendig, i samarbeid med styret, og vi har merket en ny giv med denne modellen. 

Vi har nok lyktes i å utvikle nye stoke.no i tråd med denne tankegangen, det gjelder stoff profil, tilgjengelighet, design – og med levende og oppdaterte menypunkter og undersider. Det samme gjelder Facebook, her har engasjementet og antallet personer vi når økt betraktelig.

Vi skal fortsatt bringe nyheter fra klubb og England, og sakene anrettes og skrives med tanke på medlemmene – vi gjør mer enn bare å kopiere. 

Fortell om den tette og gode kontakten dere har med moderklubben.

Vi har et særdeles flott samarbeid med Stoke City i England, på alle nivåer og helt til topps. Stoke City er en klubb nær supporterne, og at så mange norske supportere legger ned så mye støtte og support fra utlandet blir lagt merke til. Klubben har holdt billettprisene endret siden opprykket, og tilbyr gratis transport til bortekamper for fansen. Vi er på jevnlige møter med klubben og andre supportergrupper, og har uformell kontakt hele veien. Klubben stiller opp på våre arrangementer i England, og har utviklet flere tilbud som er helt unike for oss. Her må vi også nevne vår samarbeidspartner, Tollgate Hotel og familien Oldfield, selve den norske basen i Stoke-on-Trent. Overnatting, praktisk hjelp – og kampbillettene ligger klare ved innsjekk.

Gi oss et innblikk i supporterklubbens aktiviteter og hvilke fordeler man har ved å være medlem.

Vi har jo nevnt våre kanaler, som binder medlemmene sammen. Så er det jo fellesskap rundt turer og reiser, kamper i England og vi har også en egen avtale om billetter til Stoke Citys bortekamper. Vi har fire sesongkort på bet365Stadium, og to ganger i året har vi fellestur. Ellers er det mange tilbud: Pubkvelder, du kan få ditt eget visittkort og i vår norske nettbutikk kan du også kjøpe din egen Stoke retro toalett­mappe … Vi har konkurranser og kåringer – og debatt, ikke helt uten humor… Alle medlemmer får medlemskort – og god info om klubbens aktiviteter.

Vi har også gode kontakter med veteranene og gamle legender i klubben. Høsten 2014 var en delegasjon med Gordon Banks i spissen i Norge, uforglemmelige dager i møte med gamle helter for mange medlemmer.

Og så ser vi fremover: Fra Tippekampen og storhetstiden, de mange mørke årene og så opprykket og etableringen av klubben i Premier League, nå på tiende året.

Nå har vi startet Stoke City fotballskoler i Norge. I år arrangeres det 8-10 slike over hele landet, med instruktører fra Stoke Citys akademi og ungdoms­avdeling. Her bidrar vi med å opprette kontakt og markedsføre konseptet, for å øke kjennskapen til klubben. Antallet øker. Først erobrer vi Norge, og så. 

 

Det handler mye om å tilrettelegge for fellesskap og gode opplevelser, og det ser ut til at vi langt på vei har greid å få til dette. Og da gir mange timers innsats en helt egen mening. 

Andre medlemsklubber som skal ha stor honnør for sin nettside & sosiale medier:

www.liverpool.no

(Liverpool FC Supporters Club Norway) www.pompey.no

(Venner av Portsmouth) – fjorårets vinner var også denne gang i tetsjiktet

www.united.no (Manchester United Supporters Club Scandinavian)

KONTAKT OSS

Generelle spørsmål: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Media: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

POSTADRESSE

SBF
Postboks 2660
St. Hanshaugen, N-0131 Oslo


© Supporterunionen for britisk fotball.