Årets pris for nett og sosiale medier 2021 - Manchester United

SUPPORTERUNIONENS (SBFs) PRIS FOR BESTE NETT OG SOSIALE MEDIER gikk i sesongen 2020/2021 til Manchester United Supporters Club Scandinavia (MUSCS), som har sitt hovedkontor på Nordnes i Bergen. Daglig leder Bernt Hjørnevik styrer en velsmurt supporterklubb med totalt 39.062 medlemmer ved siste opptelling 31. mai 2021. Hjørnevik har vært daglig leder av MUSCS siden juni 2014, og han er glad for prisen, som mottas med takk på tampen av en sesong som ellers har vært uten trofeer for fotballklubben. SBFs jury lot seg overbevise av den skandinaviske supporterklubbens høye aktivitet og kvalitet i sin nettbruk. MUSCS makter å forholde seg kritisk til alle nivåer i fotballklubben, selv om klubbmanageren er i stand til å lese norsk. Trofeet for årets pris blir utdelt på årsmøtet i SBF i begynnelsen av november 2021.

Andre kandidater til årets pris fra SBF for beste nett og sosiale medier i 2021 var Liverpool FC Supporters Club Scandinavian Branch, Venner av Portsmouth (Pompey Norge), QPR Norway og Stoke City – Supporters Branch Norway. Også de fire andre supporterklubbene har en meget velorganisert mediebruk, som, etter forhold og størrelse tatt i betraktning, fortjener hederlig omtale.

Juryen for SBFs pris består av Karl Yngvar Øvensen (Hibernian) og Bent Uvaag Johansen (Celtic).

- Bernt Hjørnevik, hva er de største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb som MUSCS?

- Først av alt er det viktig å gratulere vår redaksjon med ansvarlig redaktør Dag Langerød i spissen, som gjennom fjoråret loset unitedsupporterne i Skandinavia gjennom Covid-19-pandemien på en utmerket måte. Vi hadde faktisk ca. 44 000 unike bruker daglig innom vår nettside gjennom året. Alle disse trofaste supporterne setter vi stor pris på. De største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb, er vel egentlig å klare å tilfredsstille alle medlemmer fra 0 til 100 år. Stort sett mener vi at vi klarer dette, som også vår medlemsundersøkelse tidligere i år viste. Skal jeg peke på en konkret ting, så er det at vi mister yngre medlemmer (som i aldersgruppa 16 til 29 år). Det er en trend som vi har visst om over tid, men som ble ganske tydelig i nevnte medlemsundersøkelse. Når det er nevnt, så er lojaliteten enorm – for godt over 90% fornyet sitt medlemskap i fjor sommer under pandemien, svarer daglig leder i MUSCS, Bernt Hjørnevik.

- Benytter MUSCS profesjonelle byråer til hjemmesida og oppbygningen av sine sosiale medier?

- Vi benytter selvsagt et eksternt firma som står for de tekniske løsningene på vår nettside, men det er knyttet til selve «backend», og at ting skal fungere. Når det gjelder alt annet, som oppbygging og innhold, er det egenprodusert fra A til Å, bedyrer Hjørnevik.

- Har dere egne folk som legger ut nytt på Snapchat, Twitter og Instagram, eller dreier det seg om redaksjonsmedlemmene i United.no?

- I forhold til det du spør om, så gjør vi alt selv, inkludert Facebook.

- Hvor mange fulltidsansatte har MUSCS?

- Vi har ti ansatte, fordelt på seks i administrasjonen og fire i redaksjonen. I tillegg har vi reiseselskapet vårt, som arrangerer turer og selger billetter, og dette reiseselskapet har én fulltidsansatt (som til sammen betyr 11 fulltidsansatte i MUSCS).

- Hva vil du si kjennetegner MUSCS som supporterklubb?

- Jeg håper og tror at folk og medlemmer oppfatter oss på en positiv måte. Og at MUSCS lever opp til våre kjennetegn, som er nærhet, stolthet og tilhørighet. Jeg vil også tro at folk opplever oss som gode på kundeservice når det trengs.

- Hvilke planer har MUSCS framover?

- Vi er kjempeglade for at vi nå kan starte med å selge turer og billetter igjen. Det er noe som vi alle har følt savnet av i pandemitida. Ellers venter vi i spenning, som vanlig på denne tiden av året (medio juni), på at alle nye drakter skal komme på lager, og at vi får komme godt i gang med salg før sesongen starter opp igjen (i midten av august 2021). Et større prosjekt, som så vidt har startet opp, er et medlemsinvolveringsprosjekt. Vi ønsker oss større involvering i ulike prosesser fra våre medlemmer, og vi setter nå i gang et prosjekt for å bli bedre til akkurat dette. Vi holder også på med stadige forbedringer på andre områder av driften. Det pågår et kommunikasjonsprosjekt som skal gjøres oss bedre til å kommunisere oftere med medlemmer. Vi ser fram mot sesongen som kommer, og vi skal levere videre både redaksjonelt, når det gjelder nettsalg, tur/billettsalg og kundeservice for alle som tar kontakt med oss, avslutter daglig leder Bernt Hjørnevik i MUSCS.

Årets pris for nett og sosiale medier 2020 - Aldershot Town

Aldershot Town FC - Supporters of Norway er vinner av SBFs pris for beste sider på nett og sosiale medier 2020

Supporterunionens pris for nett og sosiale medier gikk i 2020 til Aldershot Town FC – Supporters of Norway. Det er særlig utseendet på internettsida og Facebook-sida, og den høye aktiviteten i forhold til størrelsen på klubben, som har overbevist juryen denne gangen. Facebook-sida har vært driftet siden 2008, mens den nye hjemmesida har vært i sving siden januar 2019. Aldershot Norway blei stifta 20. januar 2008 av Vegar Myrbakken (47) fra Brumunddal. Det andre medlemmet var Terje Hatland fra Namsos. Arne F. Kristiansen er nå nestleder i styret, mens Lars Erik Sjølstad er styremedlem. Vegar Myrbakken er fortsatt styreleder og primus motor for supporterklubben. Til daglig jobber han som salgskoordinator for Cloetta Norge.

Aldershot Town FC – Supporters of Norway hadde ved siste opptelling tolv betalende medlemmer. På Facebook-sida er det imidlertid over 40 engasjerte tilhengere, og det er nok bare «et aldri så lite opprykk» til League Two igjen som skal til, før også betalende medlemmer i den norske supporterklubben vil stige.

Grunnlegger av supporterklubben og primus motor Vegar Myrbakken er fortsatt styreleder, redaktør for hjemmesida og ansvarlig for Aldershot på Facebook. Underveis i sesongen drar han i gang ukentlige konkurranser med tipping av kampresultat for The Shots på Facebook.

Benytter Aldershot Norway profesjonell hjelp til websida?

Myrbakken sier at de egentlig ikke har mottatt noen hjelp utenfra. Myrbakken har ordnet alt selv. Han har mottatt gode innspill fra de to andre i styret, og da de skulle ordne med mulighet for betaling via Vipps i webshopen, måtte han ha noe brukerstøtte, men ellers er det Myrbakken selv som står bak det hele. Aldershot Norway hadde tre fellesturer i 2009, 2011 og 2012. Det har vært litt fram og tilbake med aktiviteten gjennom ulike hjemmesider siden oppstarten for tolv år siden (Aldershot.no). Men fellesturer har ikke vært aktuelt eller interessant nok etter at klubben rykket ned fra League Two. Mange trenerskifter og mangel på stabilitet hos moderklubben i England (store utskiftninger fra år til år i spillerstallen) har også ført til fallende interesse for fellesturer.

Myrbakken anslår at det går med ca. én time ukentlig utenfor sesong, og kanskje to-tre timer ukentlig i sesong, til å drifte internettsida og Facebook-sida for The Shots. Han legger vekt på at sidene skal være så ryddige og pene som overhodet mulig. Innholdet skal presentere de viktigste nyhetene fra klubben og supporterstoff som er sentralt for de norske tilhengerne. Det hele må deretter struktureres slik at det er lett å finne fram.

Det er vanskelig å si hvordan det vil gå med moderklubben i England nå, medgir supporterleder Myrbakken. - Aldershot Town presenterte nye drakter i juni, og dermed ser det jo ut til at klubben planlegger for en ny sesong. Klubben har imidlertid ingen rik onkel. De selger sesongkort foran en uviss sesong, for å skaffe midler til driften. Som mange andre klubber på dette nivået handler alt om å holde hodet over vannet for øyeblikket. Næringslivet i England sliter generelt sett etter utbruddet av koronaviruset, og da er nok ikke sponsing av fotball det første som står på agendaen, utdyper Myrbakken.

- Dersom noen supportere av større klubber ser seg om etter en mindre klubb på dette nivået, vil Myrbakken oppfordre dem til å oppsøke Aldershot Town. Miljøet er ikke større enn at man lett kommer i kontakt med alle og kan ta også klubbens indre gemakker nærmere i øyesyn. SBF vil med det gratulere Vegar Myrbakken og Aldershot Norway med prisen for beste nett og sosiale medier i sesongen 2019/2020. I SBFs jury sitter Tor Sandø og Karl Yngvar Øvensen.

Årets pris for nett og sosiale medier 2019 - Stoke City

- STADIG FORNYELSE

Årets pris for nett og sosiale medier går til Stoke City Supporters Branch Norway. Leder Runar Kvernen mottar prisen med stor entusiasme, men er også litt overrasket, siden det bare er to år siden sist Potters Norway fikk samme pris.

Styreleder Kvernen berømmer det sterke kollektivet i Stokes norske supporterklubb, der det var 710 betalende medlemmer ved utgangen av 2018. – Etter omstruktureringen av supporterklubbens arbeid i 2010 og 2017 har langt flere supportere blitt aktive i klubben, og de mange oppgavene blir nå fordelt på flere hender.

- Vi legger vekt på at både nett- og Facebook-sida skal inneholde mye egenprodusert stoff. Dessuten skal utformingen være slik at det er lett å finne fram. Våre ulike kanaler skal være relevante for medlemmene våre, understreker styreleder Runar Kvernen, som selv er ansvarlig for å drifte Facebook-sida sammen med kona Tone Minerva Kvernen.

Runar Kvernen har stått i bresjen for Stoke Norway siden 2010. Da ble den første omstruktureringen foretatt, og den nye internettsida kom i 2011, etter at de siden tidlig på 2000-tallet bare hadde drevet ei blogg-side. – Vi har et samarbeidsfirma i Trondheim som hjelper oss med publiseringsløsninger, forteller Kvernen, og opplyser at sida skal videreutvikles igjen i løpet av sommeren.

- Medlemsbladet Potters News gis ut på papir fire ganger i året, og redaktør er Kjell Bakken. Potters News er mer fanzine-preget og tar for seg saker med lengre varighet. Websida driftes av Svein Moen og Kristin Henriksen, «de to på Grønland», og der fokuseres det på klubbens daglige drift, med medlemsturinfo, polls, spørreundersøkelser og forumdiskusjoner i tillegg. Facebook-sida er der vi legger ut mest stoff. Heldigvis er vi mange som bidrar. Vi planlegger hva som skal legges ut når og gjennom hvilke kanaler. Disse skissene gjør arbeidet lettere, forteller Runar Kvernen.

Stoke City endte på en skuffende sekstendeplass i Championship sesongen 2018/2019, men når det gjelder hvordan man drifter en supporterklubb, stiller Stoke Norway i Premier League.

VURDERINGENE:

STOKE CITY

Hjemmesiden stoke.no på Internett oppdateres nesten daglig i løpet av sesongen. Layouten er oversiktlig og med alle de lenkene som en Stoke City-supporter måtte begjære. Facebook-siden er svært aktiv og informativ. Årets vinner.

ALDERSHOT TOWN

Aldershot har driftet en meget smakfull norsk hjemmeside på Internett siden februar 2019, og den oppdateres jevnlig, til tross for den engelske klubbens tilværelse i National League (femte nivå). Facebook-siden til den norske supporterklubben har 43 medlemmer og har blitt drevet siden 2008, men den er lukket for utenforstående.

TOTTENHAMS VENNER

Spurs Norway driver en meget profesjonell hjemmeside på Internett, og den oppdateres omtrent daglig. Tottenhams Venner er dessuten svært aktive på Facebook og Twitter.

BOLTON WANDERERS SUPPORTERS CLUB NORWAY

Trotters Norway har en meget fin og oversiktlig hjemmeside på nettet, mens Facebook-sida deres er lukket for utenforstående.

Årets jury: Karl Yngvar Øvensen og Tor Sandø

I sin bedømmelse har juryen lagt vekt på:

* Egenprodusert innhold

* Utseende/design/layout

* Brukervennlighet og informasjonsflyt

* Skriveferdigheter

* Nettsidens kvalitet i forhold til klubbens tilgjengelige ressurser

Årets pris for nett og sosiale medier 2018 - Queens Park Rangers

Dette er en pris for den sterke dugnadsånden i QPR Norway sin supporterklubb. Det sier leder i supporterklubben, Kåre Svang.

Supporterunionen brakte nyheten om samstemmigheten i komiteen om å gi årets pris for beste nettsted og sosiale medier til QPR Norway.

Vi har alltid styremøte før supportercupen og her snakket vi om at vi skulle ta et tak for å videreutvikle nettsiden og det vi gjør på Facebook og Twitter, sier Svang.

Svang er fra Hønefoss og jobber i Kripos. På fritiden er det Super-Hoops som gjelder. Som hos andre supporterklubber strander det på antallet hoder og tid vi kan bruke på dugnad for å få dette så bra som vi ønsker det. Denne prisen er en stor inspirasjon til alle de som gjør en innsats for QPR Norway. Nettredaktør Stian Karlsen var litt betuttet etter endt ligasesong fordi han mente han ikke kunne bruke så mye tid som krevdes for å gjøre hjemmesiden og kontoene våre på sosiale medier så bra som ønskelig. At vi nå får denne prisen er helt fantastisk, sier han. Det siste året har supporterklubben til Championship-klubben Queens Park Rangers hatt Dag Håkon Hellevik boende i London. Han er tidligere journalist og har levert artikler eksklusivt til oss. Vi har satt av 20 000 kroner som vi bruker til de med en liten journalist i magen som lager saker for oss. Ikke til lønn, men slik at de skal få dekket sine utgifter, sier Svang. I tillegg til reportasjene har QPR Norway også folk inne som refererer kamper.

Totalt er det nå 568 betalende medlemmer i QPR Norway. Tallet ligger ganske stabilt fra år til år. I fjor var vi 578, sier QPR-lederen. QPR havnet på en 16. plass i Championship siste sesong, med 19 poeng opp til Play Off og 15 poeng ned til nedrykksplass. Dette var to plasseringer over fjorårssesongen. Jeg hadde tippet dem på en 14. plass. Optimismen råder, men jeg er også realist. Jeg tror det er en stund til vi tar steget til Premier League. Forhåpentligvis kan vi være med å kjempe om en topp ti-plassering kommende sesong.
Er supporterne fornøyde med at Steve McClaren tar over som manager i klubben? Både og. Holloway er en QPR-legende som spiller og trener, populær blant fansen. McClaren vil nok tilføre erfaring og forhåpentligvis stabilitet i klubben. Finnes det penger til nye spillere? Nei, det gjør jo ikke det. Nå er pengene fra Premier League tatt slutt også og Financial Fair Play gjelder også for oss. Det finnes ikke penger til kjøp og de som styrer pengesekken har gjort det klart at vi må selge før vi kan selge. Våre største salgsobjekter er Luongo, som er i Russland og spiller VM med Australia, og keeperen vår, Smithies. Her er det interesse fra Premier League, så det er ikke umulig at disse to spillerne går. Dette vil forhåpentligvis føre til nye spillere inn, sier Svang. Han gleder seg til en ny sesong med sitt kjære QPR og vil bruke prisen for beste Nett & sosiale medier til å utvikle nettsidene ytterligere.

Årets jury: Tor Sandø og Trond Fuhre

KONTAKT OSS

Generelle spørsmål: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Media: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

POSTADRESSE

SBF
Postboks 2660
St. Hanshaugen, N-0131 Oslo


© Supporterunionen for britisk fotball.