Årets pris for nett og sosiale medier 2023 - Portsmouth

Venner av Portsmouth, med hjemmesiden www.pompey.no i spissen, er vinner av SBFs pris for nett og sosiale medier i 2022/23-sesongen. Selv om supporterklubben til Portsmouth er relativ sett liten målt i antall medlemmer, er det et imponerende arbeid Joakim Ellingsen fra Haugesund har lagt ned i mange år. Hjemmesiden www.pompey.no er oppdatert med egenprodusert stoff flere ganger i uken. Stort sett alt som rører seg rundt klubben fra den engelske sørkysten blir fyldig dekket og kommentert både på hjemmeside og på Facebook. Fra alle kampene til Portsmouth blir det laget fyldige referater med bilder og høydepunkter på YouTube.

I tillegg til nyheter er det mye godt featurestoff på www.pompey.no. Historien til klubben er fyldig beskrevet og alle spillerne i klubben er presentert med bilder og statistikk. Det er ikke bare klubbens A-lag som blir grundig dekket, men også akademiet og damelaget blir viet mye plass. Sett fra supporternes side er det hyggelig å registrere at det blitt gjort plass til både reiseskildringer og meningsutvekslinger. Byen Portsmouth er også viet plass på www.pompey.no, inkludert tips til overnattingsmuligheter og gode puber.

Layouten på hjemmesiden er meget god. Det er lett å finne frem, og bruken farger er gjennomført. Ikke overraskende er det klubbens farger blått og hvitt som dominerer. Det er mange gode hjemmesider blant supporterklubbene tilknyttet SBF og ikke enkelt å kåre en vinner. Juryen bestående Finn Morten Steen og Bent Uvaag Johansen har valgt å legge vekt på ressurser, og da var det ikke noe tvil om at Portsmouth var en verdig vinner.   

 

Årets pris for nett og sosiale medier 2022 - Liverpool

Liverpool FC Supportersclub Norway (LFCSCN) er vinner av Supporterunionen for britisk fotballs (SBFs) pris for beste internettsider og bruk av sosiale medier i sesongen 2021/22. SBFs jury har fulgt medlemsklubbenes hjemmesider og aktivitet på sosiale medium som Facebook, Instagram og Twitter gjennom den foregående sesongen. Dermed er LFCSCN den første supporterklubben i SBFs historie som har vunnet prisen for beste hjemmeside og sosiale medier hele tre ganger. 

En  liste på seks kandidater ble i semifinalen kuttet ned til tre kandidater, der det i det avgjørende oppgjøret stod mellom Venner av Portsmouth FC, Manchester United Supporters Club Scandinavia (MUSCS) og LFCSCN. Pompey Norge har, størrelsen tatt i betraktning, en imponerende aktivitet over både sin hjemmeside og sin Facebook-side. Fjorårets vinner, MUSCS, fulgte det samme sporet i siste sesong, men ble altså på målstreken forbigått av Liverpools skandinaviske supporterklubb, som også kan vise til en imponerende høy aktivitet og kvalitet. LFCSCN formidler nyheter om klubben i høy tempo, der herrenes førstelag naturligvis står i fokus. 

Daglig leder for LFCSCN, Tore Hansen, mottok nyheten om prisen med glede. Hansen ble ansatt på fulltid i LFCSCN i 2001, og siden 2005 har han vært daglig leder for Liverpools virksomhet i Norge. Pr 31. mai 2022 hadde supporterklubben hele 48.506 betalende medlemmer noe som gjør LFCSCN til den største supporterklubben i Norge.  I dag leder han en supporterklubb med seks heltidsansatte, tre til fire deltidsansatte og et helt korps med frivillige som bidrar i de ulike delene av supporterklubbens virksomhet. Tre personer går i en turnus og jobber på Liverpool.no 24/7. 

- Vi har en redaktør bosatt i Liverpool, og som gjør aktuelle intervjuer og saker fra Merseyside - og videre har jeg ansvaret for alt det andre, forteller Tore Hansen som jobber daglig fra sitt hjemmekontor i Farsund, men reiser til Oslo og andre steder hvis det er nødvendig. Han forteller at noe av det mest positive som kom ut av den lange perioden med covid-19 restriksjoner, er digitale møter, som passer ham utmerket. LFCSCN har ikke noe hovedkontor, verken i Oslo eller andre steder, og alle medarbeiderne jobber fra sine hjemmekontorer. - Når det gjelder suvenirer og reiser, har vi satt det bort til samarbeidspartnere slik at vi slipper å bemanne opp den biten. 

 - Hva vil du si kjennetegne LFCSCN som supporterklubb? Jeg håper at vi oppleves som rause, både overfor 10-åringen som skriver og spør om plakater, familier som står i en livskrise med sykdom og annet tragisk, ja egentlig alle som vi har en mulighet til å utføre en forskjell for i hverdagen. Fotball er så mye mer enn den blankpolerte Premier League-fasaden og vi har gitt mye penger av egen lomme og samlet inn via medlemmene der det er påkrevd (Ukraina, NRK TV-aksjonen, Foodbanks etc.) 

- Hva er det største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb som LFCSCN? - Det dreier seg kanskje om litt forskjellige områder. Vi som følger en av verdens største klubber, er heldige som får se hver eneste kamp på TV. Samtidig ser vi jo at den moderne fotballen, på toppnivå i hvert fall, gjør tilgang til spillere og manager nesten umulig. Der misunner vi de litt mindre klubbenene, slik at vi må være kreative i den journalistiske tilnærmingen. Når det gjelder selve foreningsdriften, så er det i store perioder 24/7 - for mye av produksjonen og jobben rundt følger fotballen. Samtidig vil jeg understreke at det er et privilegium å ha en heltidsjobb rundt favorittklubben. Jeg føler virkelig at jeg har verdens beste jobb, sier Tore Hansen takknemlig. Han påpeker at all jobb med sosiale medier og journalistisk med Liverpool.no og medlemsmagasinet The Kopite gjøres av egne medarbeidere, og mottar bare ekstern hjelp i forbindelse med serverdrift og publiseringsverktøy. - Vi er heldige som har dyktige og motiverte medarbeidere på flere områder. I tillegg har vi folk som bidrar på spesielle områder i bladet, til modernisering av internett, og for eksempel som reiseledere.

 - Hvile planer har LFCSCN fremover? - Vi må ha hårete mål for å komme videre og utvikle oss ytterligere. Vi var 1% av Norges befolkning rett før pandemien og først og fremst jobber vi for å komme tilbake dit. Samtidig gjelder det jo å utvikle medlemstilbudet slik at flest mulig føler at medlemskapet har en verdig, svarer daglig leder Hansen. 

 - Til slutt lurer vi på hva som ligger daglig leder Hansen særlig på hjertet? - Vi har hatt spesialturer for barn og kvinner i flere år - og dette har vært utrolig morsomt og spennende å være med på å utvikle. Gleden og spenningen for de som skal på kamp for første gang, må vi som har reist i noen år, aldri glemme! Fotballens kraft er stor for unge og gamle, avslutter Tore Hansen, LFCSCNs daglige leder.

Juryen for SBFs pris for nett og sosiale medier har bestått av Karl Yngvar Øvensen (Hibernian) og Finn Morten Steen (Derby County). 

 

 

 

Årets pris for nett og sosiale medier 2021 - Manchester United

SUPPORTERUNIONENS (SBFs) PRIS FOR BESTE NETT OG SOSIALE MEDIER gikk i sesongen 2020/2021 til Manchester United Supporters Club Scandinavia (MUSCS), som har sitt hovedkontor på Nordnes i Bergen. Daglig leder Bernt Hjørnevik styrer en velsmurt supporterklubb med totalt 39.062 medlemmer ved siste opptelling 31. mai 2021. Hjørnevik har vært daglig leder av MUSCS siden juni 2014, og han er glad for prisen, som mottas med takk på tampen av en sesong som ellers har vært uten trofeer for fotballklubben. SBFs jury lot seg overbevise av den skandinaviske supporterklubbens høye aktivitet og kvalitet i sin nettbruk. MUSCS makter å forholde seg kritisk til alle nivåer i fotballklubben, selv om klubbmanageren er i stand til å lese norsk. Trofeet for årets pris blir utdelt på årsmøtet i SBF i begynnelsen av november 2021.

Andre kandidater til årets pris fra SBF for beste nett og sosiale medier i 2021 var Liverpool FC Supporters Club Scandinavian Branch, Venner av Portsmouth (Pompey Norge), QPR Norway og Stoke City – Supporters Branch Norway. Også de fire andre supporterklubbene har en meget velorganisert mediebruk, som, etter forhold og størrelse tatt i betraktning, fortjener hederlig omtale.

Juryen for SBFs pris består av Karl Yngvar Øvensen (Hibernian) og Bent Uvaag Johansen (Celtic).

- Bernt Hjørnevik, hva er de største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb som MUSCS?

- Først av alt er det viktig å gratulere vår redaksjon med ansvarlig redaktør Dag Langerød i spissen, som gjennom fjoråret loset unitedsupporterne i Skandinavia gjennom Covid-19-pandemien på en utmerket måte. Vi hadde faktisk ca. 44 000 unike bruker daglig innom vår nettside gjennom året. Alle disse trofaste supporterne setter vi stor pris på. De største utfordringene med å drive en så stor supporterklubb, er vel egentlig å klare å tilfredsstille alle medlemmer fra 0 til 100 år. Stort sett mener vi at vi klarer dette, som også vår medlemsundersøkelse tidligere i år viste. Skal jeg peke på en konkret ting, så er det at vi mister yngre medlemmer (som i aldersgruppa 16 til 29 år). Det er en trend som vi har visst om over tid, men som ble ganske tydelig i nevnte medlemsundersøkelse. Når det er nevnt, så er lojaliteten enorm – for godt over 90% fornyet sitt medlemskap i fjor sommer under pandemien, svarer daglig leder i MUSCS, Bernt Hjørnevik.

- Benytter MUSCS profesjonelle byråer til hjemmesida og oppbygningen av sine sosiale medier?

- Vi benytter selvsagt et eksternt firma som står for de tekniske løsningene på vår nettside, men det er knyttet til selve «backend», og at ting skal fungere. Når det gjelder alt annet, som oppbygging og innhold, er det egenprodusert fra A til Å, bedyrer Hjørnevik.

- Har dere egne folk som legger ut nytt på Snapchat, Twitter og Instagram, eller dreier det seg om redaksjonsmedlemmene i United.no?

- I forhold til det du spør om, så gjør vi alt selv, inkludert Facebook.

- Hvor mange fulltidsansatte har MUSCS?

- Vi har ti ansatte, fordelt på seks i administrasjonen og fire i redaksjonen. I tillegg har vi reiseselskapet vårt, som arrangerer turer og selger billetter, og dette reiseselskapet har én fulltidsansatt (som til sammen betyr 11 fulltidsansatte i MUSCS).

- Hva vil du si kjennetegner MUSCS som supporterklubb?

- Jeg håper og tror at folk og medlemmer oppfatter oss på en positiv måte. Og at MUSCS lever opp til våre kjennetegn, som er nærhet, stolthet og tilhørighet. Jeg vil også tro at folk opplever oss som gode på kundeservice når det trengs.

- Hvilke planer har MUSCS framover?

- Vi er kjempeglade for at vi nå kan starte med å selge turer og billetter igjen. Det er noe som vi alle har følt savnet av i pandemitida. Ellers venter vi i spenning, som vanlig på denne tiden av året (medio juni), på at alle nye drakter skal komme på lager, og at vi får komme godt i gang med salg før sesongen starter opp igjen (i midten av august 2021). Et større prosjekt, som så vidt har startet opp, er et medlemsinvolveringsprosjekt. Vi ønsker oss større involvering i ulike prosesser fra våre medlemmer, og vi setter nå i gang et prosjekt for å bli bedre til akkurat dette. Vi holder også på med stadige forbedringer på andre områder av driften. Det pågår et kommunikasjonsprosjekt som skal gjøres oss bedre til å kommunisere oftere med medlemmer. Vi ser fram mot sesongen som kommer, og vi skal levere videre både redaksjonelt, når det gjelder nettsalg, tur/billettsalg og kundeservice for alle som tar kontakt med oss, avslutter daglig leder Bernt Hjørnevik i MUSCS.

Årets pris for nett og sosiale medier 2020 - Aldershot Town

Aldershot Town FC - Supporters of Norway er vinner av SBFs pris for beste sider på nett og sosiale medier 2020

Supporterunionens pris for nett og sosiale medier gikk i 2020 til Aldershot Town FC – Supporters of Norway. Det er særlig utseendet på internettsida og Facebook-sida, og den høye aktiviteten i forhold til størrelsen på klubben, som har overbevist juryen denne gangen. Facebook-sida har vært driftet siden 2008, mens den nye hjemmesida har vært i sving siden januar 2019. Aldershot Norway blei stifta 20. januar 2008 av Vegar Myrbakken (47) fra Brumunddal. Det andre medlemmet var Terje Hatland fra Namsos. Arne F. Kristiansen er nå nestleder i styret, mens Lars Erik Sjølstad er styremedlem. Vegar Myrbakken er fortsatt styreleder og primus motor for supporterklubben. Til daglig jobber han som salgskoordinator for Cloetta Norge.

Aldershot Town FC – Supporters of Norway hadde ved siste opptelling tolv betalende medlemmer. På Facebook-sida er det imidlertid over 40 engasjerte tilhengere, og det er nok bare «et aldri så lite opprykk» til League Two igjen som skal til, før også betalende medlemmer i den norske supporterklubben vil stige.

Grunnlegger av supporterklubben og primus motor Vegar Myrbakken er fortsatt styreleder, redaktør for hjemmesida og ansvarlig for Aldershot på Facebook. Underveis i sesongen drar han i gang ukentlige konkurranser med tipping av kampresultat for The Shots på Facebook.

Benytter Aldershot Norway profesjonell hjelp til websida?

Myrbakken sier at de egentlig ikke har mottatt noen hjelp utenfra. Myrbakken har ordnet alt selv. Han har mottatt gode innspill fra de to andre i styret, og da de skulle ordne med mulighet for betaling via Vipps i webshopen, måtte han ha noe brukerstøtte, men ellers er det Myrbakken selv som står bak det hele. Aldershot Norway hadde tre fellesturer i 2009, 2011 og 2012. Det har vært litt fram og tilbake med aktiviteten gjennom ulike hjemmesider siden oppstarten for tolv år siden (Aldershot.no). Men fellesturer har ikke vært aktuelt eller interessant nok etter at klubben rykket ned fra League Two. Mange trenerskifter og mangel på stabilitet hos moderklubben i England (store utskiftninger fra år til år i spillerstallen) har også ført til fallende interesse for fellesturer.

Myrbakken anslår at det går med ca. én time ukentlig utenfor sesong, og kanskje to-tre timer ukentlig i sesong, til å drifte internettsida og Facebook-sida for The Shots. Han legger vekt på at sidene skal være så ryddige og pene som overhodet mulig. Innholdet skal presentere de viktigste nyhetene fra klubben og supporterstoff som er sentralt for de norske tilhengerne. Det hele må deretter struktureres slik at det er lett å finne fram.

Det er vanskelig å si hvordan det vil gå med moderklubben i England nå, medgir supporterleder Myrbakken. - Aldershot Town presenterte nye drakter i juni, og dermed ser det jo ut til at klubben planlegger for en ny sesong. Klubben har imidlertid ingen rik onkel. De selger sesongkort foran en uviss sesong, for å skaffe midler til driften. Som mange andre klubber på dette nivået handler alt om å holde hodet over vannet for øyeblikket. Næringslivet i England sliter generelt sett etter utbruddet av koronaviruset, og da er nok ikke sponsing av fotball det første som står på agendaen, utdyper Myrbakken.

- Dersom noen supportere av større klubber ser seg om etter en mindre klubb på dette nivået, vil Myrbakken oppfordre dem til å oppsøke Aldershot Town. Miljøet er ikke større enn at man lett kommer i kontakt med alle og kan ta også klubbens indre gemakker nærmere i øyesyn. SBF vil med det gratulere Vegar Myrbakken og Aldershot Norway med prisen for beste nett og sosiale medier i sesongen 2019/2020. I SBFs jury sitter Tor Sandø og Karl Yngvar Øvensen.

KONTAKT OSS

Generelle spørsmål: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Media: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

POSTADRESSE

SBF
Postboks 2660
St. Hanshaugen, N-0131 Oslo


© Supporterunionen for britisk fotball.